مرکز الضبط وعلاقته بجودة الحياة لدى معلمات الروضة في محافظة إب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية جامعة إب الجمهورية اليمنية

المستخلص

البحث:
هدف البحث الحالي إلى معرفة العلاقة بين مرکز الضبط (الداخلي والخارجي) وجودة الحياة لدى معلمات الروضة في محافظة إب، واعتمد الباحثان على المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام مقياس مرکز الضبط لروتر، ومقياس جودة الحياة، وتکونت العينة من (٤٤) معلمة روضة.
وأشارت النتائج إلى شيوع مرکز الضبط الخارجي لدى معلمات الروضة بمتوسط قدره (٩.٠٣٥)، وارتفاع مستوى جودة الحياة لدى معلمات الروضة. کما کشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيًا بين مرکز الضبط وجودة الحياة.

کلمات مفتاحية: مرکز الضبط (الداخلي- الخارجي)، جودة الحياة، معلمات الروضة.


Abstract:
This research aimed at investigating the nature of the relationship between the locus of control (internal and external) and quality of life among kindergarten teachers in Ibb governorat. The research employed the descriptive method. To achieve the aims of the research, Rotter’s locus of control scale and quality of life scale were used, The sample of the research consisted of (44) female teachers.
The results of the research indicated that the locus of external control among kindergarten teachers was common with a mean of (9.035), and the level of quality of life was high. In addition, there was a negative relationship with a statistical significance between the locus of control and quality of life.
Keywords: Locus of control (Internal – External); Quality of Life; Kindergarten teachers.

الكلمات الرئيسية